"رنگ سروده ها" به نمایش در آمدند/محسن ایرانی از نمایشگاه گروهی رنگ سروده ها میگوید

نمایشگاه گروهی نقاشی و ترکیب مواد تحت عنوان "رنگ سروده ها" در گالری مینا برگزار شد. گردآوری و انتخاب آثار این مجموعه به عهده محسن ایرانی (طراح،نقاش و مُدرس دانشگاه) بوده است .

محسن ایرانی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان کرد:
هدف از برگزاری این نمایشگاه، ارائه ی مجموعه ای از آثار ذهنی و آبستره است که در محیطی سالم و بر اساس کشف و شهودهای شخصی، توسط هنرمندانی جوان و خوش فکر خلق شده اند. چنین آثار سالمی، نیاز به یک ارائه ی منسجم و سالم داشت و علی رغم تمام مشغولیت ها تصمیم گرفتم با همکاری خود هنرمندان، مسئولیت این کار را بر عهده بگیرم.
ایرانی در مورد روند جمع آوری مجموعه توضیح داد:
مجموعه ی حاضر، حدودا در یک بازه زمانی دو ساله خلق شده اند. برخی از هنرمندان نمایشگاه تا واپسین هفته ها نیز سرگرم تلاش برای بهینه سازی آثارشان یا خلق تابلوهای تازه بوده اند. تلاش من این بوده است که فضای نمایشگاه پیش رو، تاثیری بر عملکرد عادی هنرمند نداشته باشد. بر این اساس در انتخاب اندازه آثار، تکنیک و متریال _ تا جایی که انسجام نمایشگاه حفظ شود _ محدودیت خاصی برای هنرمندان وجود نداشت.
در این نمایشگاه بیش از 100 تابلو از 19 نقاش به نمایش گذاشته خواهد شد که در نوع خود مجموعه نسبتا بزرگیست. اندازه آثار نمایشگاه بین 20 سانت تا یک متر متغیر است.
وی در رابطه با سبک و تکنیک آثار افزود:
آثار ارائه شده در نمایشگاه آبستره بوده و با تکنیک ترکیب مواد (Mixed media) انجام شده اند. در چنین تکنیکی هنرمند بدون پیش بینی نتیجه، اتفاقات را کنترل و هدایت می کند تا در فرایند لذتبخش کاربست انواع مواد، یک کُل منسجمِ زیبا را پدید آورد. این آثار هرچند براساس یک استخوان بندی مشترک و اغلب در محیطی مشترک شکل گرفته اند اما لزوما یک بیانیه یا مانیفست مشترک و از پیش تعیین شده ندارند.
این استاد دانشگاه علت انتخاب عنوان رنگ سورده ها برای این نمایشگاه را چنین شرح داد:
یافتن یک عنوان مشترک برای آثار 19 هنرمند به صورتی که بیانگر عملکرد ایشان باشد، کاری ساده نیست. اصراری بر انتخاب عنوان برای نمایشگاه نداشتم اما در عین حال یافتن یک وجه مشترک میان این آثار که در عین شخصی بودن به یکدیگر نزدیک هستند برای من به یک دغدغه تبدیل شد. به عنوان "رنگ سروده ها" زمانی برخوردم که به نقطه مشترک میان آثار فکر می کردم. هنرمندان این مجموعه، به دور از ملاحظات نامتعارف، بدون یک موضوع از پیش تعیین شده و با اندیشه هایی ساده و سالم نقاشی کرده اند و این آثار نه به هدف برپایی یک نمایشگاه، بلکه برای هدفی والاتر یعنی "لذت آفریدن" و "بیان شاعرانه ی احساس" نه با واژه ها، بلکه با رنگ ها خلق شده اند. از نظر من این نقاشی ها، سروده هایی رنگی هستند که لذت بصری حاصل از دیدار آن ها در هم قافیگی میان بافت ها و رنگ هاست و برخی از آن ها به لحاظ حسی تا جایی نیرومند هستند که فضای پیرامونشان را به وضوح تحت تاثیر قرار می دهند.
در پایان ایرانی در مورد معیار کیوریتور برنامه در انتخاب هنرمندان این مجموعه گفت:
با توجه به رابطه ی استاد_شاگردی میان کیوریتور و هنرمندان این مجموعه، و فضای هنری مشترک میان این نقاشان، یعنی مجتمع فنی تهران(سعادت آباد) و همچنین هنرکده نقاشی ایکاروس، انتخاب و گردآوری هنرمندان بر اساس علایق و تکنیک های مشترک جهت برپایی یک نمایشگاه منسجم کار دشواری نبود.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

هنرمندان:

آبان مهرابی _ بهناز راد حسینی _ پرستو عبایی _ حامد شیری جیان _ حمیده نوبهاری _ سید علی رفیعی راد _ سهیلا بیگ وردی _ ساینا پردلی بهروز _ ساناز عسگری _ سارا گل خوار _ سحر مسیبی _ ساینا جاوید _ سمیه زیدی _ طیبه ایمانی _ فرشته سعیدی _ مهسا پذیرایی _ مهسا نادری _ مژده ربیعی _ نگین ابراهیمی

نمایشگاه تا یازدهم اسفند ماه برپا خواهد بود و علاقه مندان میتوانند به آدرس پاسداران،گلستان دوم (فلاح زاده)،شماره ۱۲۰گاری مینا مراجعه نمایند.


logo-samandehi